19 stycznia 2015

Są takie filmy...



Są takie filmy, które ściskają Lidkowe serce. Są takie filmy, po których siedzę w półmroku i beznamiętnie patrzę w napisy końcowe, myślami będąc jeszcze w środku, w całej tej historii, jak po przeczytaniu ostatniej kropki w dobrej książce. Szukam dna, interpretuję, chcę dyskutować. Albo po prostu milczeć i chłonąć te dźwięki i obrazy, które w zetknięciu z moją ignorancją i niespodziewanie zapalonym światłem przepadłyby na wieki. A ja chcę je utrzymać, zatrzymać w pamięci na długo. Te obrazy i dźwięki... i przede wszystkim emocje, które we mnie wywołują.


Już dawno chciałam napisać o filmach i styczniowe wyzwanie Uli stało się do tego cudowną mobilizacją. Przedstawiam Wam listę moich dziesięciu ukochanych filmów.


Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Amelia
Zawsze i wszędzie. Film, który albo się kocha, albo się go nienawidzi. Ja kocham, ubóstwiam, uwielbiam i oglądałam go już kilka, może nawet kilkanaście razy. Znam go na pamięć. A i tak przyjdzie taki wieczór, może za rok, może za dziesięć lat, kiedy w ciszy, w samotności, przy świecach włączę Amelię po raz kolejny. I znając przebieg wydarzeń krok po kroku... rozpłaczę się przy tej samej scenie co zawsze.

Once
Film, który oglądałam raz i chyba niebawem do niego wrócę. Film, z którego pamiętam muzykę i emocje, gorzej z fabułą. Bo ten film wywołał we mnie smutną tęsknotę za niespełnionym marzeniem o śpiewaniu.

The Secret Garden
Tajemniczy ogród
Ukochana książka z dzieciństwa. Pamiętam, jak miałam 9 czy 10 lat i zaczęłam chodzić w kapeluszu, by być jak Mary Lennox. Pamiętam, że czytając książkę wyobrażałam sobie zapachy, które czują bohaterowie. A potem obejrzałam film i najcudowniejsze było to, że to wszystko, co najważniejsze było dla mnie w tej historii, zostało opowiedziane na ekranie. Coś fantastycznego.

Les choristes
Pan od muzyki
Muzyka, muzyka i nieszczęśliwi ekscentryczni indywidualiści... Jeszcze czasem słucham ścieżki dźwiękowej.

The Bridges of Madison County
Co się wydarzyło w Madison County
Przepiękna, choć nieco gorzka historia. Jeśli kochać Meryl Streep, to za tę rolę właśnie. A Meryl Streep razem z Clintem Eastwoodem to duet, który w pewnej scenie tego filmu sprawił, że oczy mi się spociły. Ach, te marzenia wypuszczone z rąk... Ach, Meryl, jednak Meryl...

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street
A tutaj to już mamy duet aktorski nie mający sobie równych: Helena Bonham Carter i Johnny Depp. W dodatku tych dwoje w nie byle czym, bo w musicalu. Zwariować można ze szczęścia. I mówię to ja, choć nie jestem fanką Burtona. PS. Widziałam ten film w kinie. Podwójna moc.

Léon
Leon Zawodowiec
Klasyk.

Dead Poets Society
Stowarzyszenie umarłych poetów
Oh Captain! My Captain! our fearful trip is done...

Róża
Film, który sprawił, że pokochałam Smarzowskiego. Miłością smutną, ale jednak miłością. Żal, bezsilność, współczucie i gniew - emocje, które pamiętam z oglądanej już jakiś czas temu Róży. PS. Smarzowskiego przestałam kochać po Drogówce.

Scent of a Woman
Zapach kobiety
Al Pacino to jeden z moich ukochanych aktorów. Gdy doda się do niego poruszającą historię byłym wojskowym ekscentryku i wzajemnej nauce życia - mamy arcydzieło. Kocham w ogóle ten motyw w filmie: młody i naiwny vs doświadczony i zgorzkniały...


Chcąc wybrać dziesięć filmów, kilka musiałam umieścić za podium, mimo to zajmują one bardzo wysokie miejsca, biorąc pod uwagę liczbę oglądanych przeze mnie filmów i miłość do kina: Piękny umysł, Forrest Gump, 127 godzin, Wszystko za życie (idiotyczny ten polski tytuł O.o), Dzień świra, Miłość.

A jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat oglądanych i ukochanych przeze mnie filmów, zajrzyj tu.
A może, znając mój gust filmowy, możesz mi coś polecić?

Tymczasem ściskam i życzę pięknego poniedziałku! I tygodnia! :-)

20 komentarzy:

  1. Podpisuję się pod połową z tych filmów, bo części nie oglądałam. Zgadzam się, że po dobrym filmie człowiek siedzi i wpatruj się w napisy. Dobry moment na refleksję. SUP jest u mnie na liście 10 ulubionych książek:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tajemniczy ogród jest jak powrót do dzieciństwa! Od siebie dodałabym Małą księżniczkę i Anię z Zielonego Wzgórza. Pozytywnie mi się kojarzą ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. znam znam niektóre z nich, wracam do nich i wzruszam się tak samo jak za pierwszym razem !!!! Zapraszam do mnie,ja robię sobie piątkowe wieczory z filmem więc może skorzystasz z moich propozycji !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zajrzę, sprawdzę! Niedługo mój Narzeczony wraca po sześciu miesiącach, więc jak tylko skończę sesję, znów zamienimy się w kinomaniaków :3

      Usuń
  4. Widzę, że trzeba nadrobić zaległości! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. "Stowarzyszenie umarłych poetów"... Coś po prostu pięknego. Inne słowo nie przychodzi mi nawet do głowy. I "Zapach kobiety"... Al Pacino, tango i przemowa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, potrafię tę scenę tańca oglądać godzinami, klikając na youtube play i play i play i play na okrągło! <3

      Usuń
  6. Uwielbiam Sweeney Todd! Aż mam ochotę obejrzeć go drugi raz :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hihihi, nie dziwię się :-) Ja widziałam chyba dwa razy... najpierw w kinie, a po paru latach obejrzałam z Narzeczonym :-)

      Usuń
  7. Może "One day" Ci się spodoba?
    Amelię uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Amelia mój ulubiony film. Jak dla mnie, raz na rok muszę obejrzeć. Ciekawa lista.

    OdpowiedzUsuń
  9. Amelię kocham. Reszty... Głównie nie widziałam. Leona zawodowca nienawidzę, bo jest taki piękny i tak potwornie niesprawiedliwy (film, nie Leon...). Róży nie dałam rady obejrzeć, brakło mi odwagi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię niesprawiedliwe historie... oczywiście tylko na ekranie. No i w książkach :-)
      A "Róża"... no, "Róża" jest mocna, wstrząsająca. Jednak warto.

      Usuń
  10. "Co się wydarzyło w Madison County" to perełka. Ciekwa lista.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Niektóre z wymienionych filmów bardzo lubię :) ostatnio poluję na Once i chyba w końcu muszę go dorwać :) pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  12. Stowarzyszenie umarłych poetów) Swietny film!

    OdpowiedzUsuń
  13. Oh, Zapach Kobiety - przepiękny film! Sweeny Tood to jest chyba jedyny musical, który w życiu obejrzałam do końca własnie dla aktorów (ja jestem tym dziwnym przypadkiem, ze wszelkie musicale doprowadzają mnie do furii!)

    OdpowiedzUsuń

Nic nie motywuje i nie cieszy mnie tak, jak Twój komentarz <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...